luni, 18 aprilie 2011

Aditivi in ulei de motor

Pe langa aditivii de marire a gradului de vascozitate, producatorii de ulei de motor mai adauga si alti aditivi cum ar fi: detergenti si disperasanti care ajuta la pastrarea curateniei in motor, agenti anti-coroziv si aditivi alkalini ce au rolul de a neutraliza oxidarea acida.

Un ulei de motor  mai contine si o cantitate minima de dialchilditiofosfat de zinc pe post de aditiv impotriva uzurii ce are rolul de a proteja suprafetele de metal aflate in contact una cu cealalta. Cantitatea acestei substante este minima deoarece ea dauneaza convertorului catalitic cu care sunt dotate motoarele moderne.

Alt punct de negativ al aditivilor este depunerea de cenusa a uleiului pe esapament, fapt care, in timp, reduce presiunea de evacuare si economia de combustibil. De acea, in ziua de azi, exista limitari in ceea ce priveste folosirea de sulfuri, cenusa si fosfor in ulei de motor  (SAP; sulfur, ash, phosphorus).

ulei de motor


Exista aditivi pentru ulei de motor  ce se vand separat si pot fi adaugati peste lichidul de lubrifiere din propulsor, in functie de necesitati. Unii dintre acesti aditivi includ:
- aditiv din dialchilditiofosfat de zinc( in engleza ZDDP, zinc dialkyldithiophosphate), care in mod normal contine si sulfati de calciu. Se adauga in ulei de motor  pentru o protectie superioara a motorului impotriva oxidarii, precum si impotriva depunerilor nedorite. Este folosit in general in motoarele ce lucreaza la o presiune foarte mare sau in cele ale camioanelor (heavy duty);
- in anii '80 si '90 se comercializau si aditivi cu particule PTFE in suspensie care se presupunea ca maresc abilitatea unui ulei de motor  de a proteja impotriva coroziunii si de a lubrifia. Totusi, sunt multe voci care afirma ca acestea imbacsesc filtrul de ulei;
- disulfid de molbden care contine aditivi pentru ulei de motor  si se presupune ca ar reduce frecarea, s-ar "lipi" mai bine de metal, si ar avea proprietati anti-corozive. Au fost folositi in al II-lea Razboi Mondial, in motoarele avioanelor si de atunci au fost comercializate pana in anii '90. Dintre ele amintim ELF ANTAR Molygraphite si Liqui Moly MoS2 10W-40, ultimul fiind comercializat si in ziua de azi;
- diferiti aditivi pentru ulei de motor  destinati in special lucrurlui la presiuni inalte si anti-uzurii;
- multe patente au propus folosirea  perfluoropolimerilor pentru a reduce frictiunea dintre piesele de metal: PTFE (Teflon) sau micro-PTFE. totusi obstacolul in aplicatia PTFE consta in insolubilitatea acestora in uleiul de motor. De aceea aplicarea lor ramane sub semnul intrebarii.

ulei de motor


Inainte de a folosi un aditiv pentru ulei de motor este bine sa consultati si recomandarile producatorului autovehiculului.

Niciun comentariu:

Trimiteţi un comentariu