luni, 18 aprilie 2011

Schimbul unui ulei de motor

In motoarele cu ardere interna, expunerea uleiului de motor la particule microscopice de carbune si funingine este inevitabila. De asemenea, frecarea metalelor produce particule microscopice metalice. Aceste particule pot circula in ulei si se pot prinde de suprafetele metalice, provocand uzura. 

Filtrul de ulei are rolul de a indeparta aceste particule dar la un moment dat se va imbacsi si el, nemaiputand sa filtreze corect. Un ulei de motor si aditivii sai sufera datorita degradarii mecanice si termice. Din acest motiv uleiul si filtrul de ulei trebuiesc schimbate periodic, la intervale de timp specificate de catre producatorul motorului. Desi exista o adevarata industrie construita in jurul mentenantei motorului, schimbarea uleiului de motor este o operatiune simpla si poate fi efectuata, uneori, chiar de catre posesorul autovehiculului.

ulei de motor


Unii producatori auto specifica ce grad vascozitate SAE trebuie sa aiba un ulei de motor folosit, insa uleiuri cu diferite grade de vascozitate pot functiona corect intr-un motor, in functie de mediul de lucru. Multi producatori de autovehicule au diferite cerinte in privinta uleiului de motor ce poate fi folosit.

Schimbul de ulei de motor se realizeaza in functie de timpul trecut intre schimburi sau distanta parcaursa de autoturism.  Conditiile reale de functionare in care functioneaza motorul sau mediul ambiant sunt factori si mai importanti care determina necesitatea schimbului. La fel de importanta este si calitatea uleiului de motor folosit. Unii producatori de autoturisme, cum ar fi VW si BMW recomanda uleiul de motor long life propriu. Limitarea de timp intre schimburile de ulei de motor este creata pentru soferii care conduc putini kilometrii insa lubrifierea devine deficitara datorita cantitatii mari de particule contaminate. Limitele recomandate de producator pentru circularea intre schimburi de ulei nu ar trebui depasite. Desi producatorii recomanda in prezent intervale de service mai lungi, ei declara ca un ulei de motor folosit in conditii severe trebuie schimbat mai devreme. Aceste conditii severe se refera la situatiile in care, cu un autovehicul se circula in preponderenta pe distante mai mici de 10-15 km, distanta medie in care uleiul dintr-un motor reuseste sa stea suficient la temperatura normala de lucru pentru a arde condensul, excesul de combustibil  si alte depozite daunatoare.

ulei de motor


Multe autovehicule sunt dotate in prezent cu computere care calculeaza starea in care se afla uleiul de motor, pe baza a mai multi factori care il degradeaza: rotatii pe minut, temperaturi, distante parcurse la fiecare calatorie. Unele sisteme au si un zenzor optic ce determina claritatea uleiului de motor, ele fiind cunoscute sub numele de OLM (Oil Life Monitor; in romana senzor de ulei longlife, senzor de calitate ulei etc.).

In anii '60 se folosea ulei de motor 20W-50. In anii '80 vascozitatea recomandata scazuse spre 10W-30, in principal pentru a se imbunatati economia de combustibil. Arhitectura actuala a motoarelor  s-a dezvoltat, permitand folosirea unui ulei de motor mai putin vascos, fara a afecta, totusi, piesele de metal aflate in contact, in principal valvele si axa cu came.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu