marți, 12 aprilie 2011

Propietatile unui ulei de motor

Uleiul de motor este compus dintr-o baza de hidorcarburi derivate din titei, cu aditivi pentru a imbunatati proprietatile acestuia. Un ulei de motor contine hidrocarburi cu o suma cuprinsa intre 18 si 34 de atomi de carbon pe molecula.
Ulei de motor

Una dintre cele mai importante proprietati ale unui ulei de motor, care trebuie sa mentina lubrifierea pieselor in miscare, este vascozitatea. Vascozitatea unui lichid poat fi vazuta ca si "grosimea" acestuia ori ca si rezistenta acestuia la curgere. Vascozitatea unui ulei de motor trebuie sa fie suficient de mare pentru a pastra o pelicula de lubrifiere insa suficient de scazuta pentru a permite uleiului de motor sa curga prin diferite sectiuni ale acestuia, in orice conditie.

Index-ul de vascozitate al unui ulei de motor masoara cat de mult se schimba vascozitatea acestuia in functie de schimbarile de temperatura.

IMPORTANT: Un indice de vascozitate ridicat indica faptul ca vascozitatea acelui ulei de motor se schimba mai putin o data cu temperatura comparativ cu un ulei cu indice de vascozitate scazut.

Un ulei de motor trebuie sa fie capabil sa curga in mod adecvat la o temperatura foarte scazuta pentru a reduce contactul metal pe metal dintre piesele aflate in miscare, atunci cand se porneste motorul. De aceea s-a stabilit ca proprietate esentiala a unui ulei de motor "punctul de curgere" (definit de ASTM D97 ca un index al temperaturii cea mai scazuta la care uleiul poate sa fie folosit, intr-o aplicatie anume). In conexiune, se mai considera proprietati ale uleiului de motor si index-ul unui simulator de pornire la rece (cold cranking simulator CCS, vezi ASTM D5293-08) precum si index-ul de viscozitate aparentă la viteză de forfecare (mini rotary viscometer, MRV, vezi ASTM D3829-02(2007), ASTM D4684-08). Aceste proprietati sunt definite de clasificarile SAE (Society of Automotive Engineers).
Ulei de motor


Uleiul de motor este compus din hidrocarburi de aceea el se poate arde daca este aprins. Astfel, una din proprietatile unui ulei de motor este punctul de aprindere, luandu-se in considerare cea mai scazuta temperatura la care un anume ulei de motor emite vapori care se vor aprinde. Bineinteles, este periculos ca un ulei sa se aprinda in motor, de aceea ideal este ca acest punct de aprindere sa apara la o temperatura cat mai mare. Intr-o rafinarie petroliera, procesul de distilare fractionala separa partile de ulei de motor de restul partilor "crude", indepartand astfel componentele volatile si crescand, in acelasi timp, punctul de aprindere.
O alta proprietate a unui ulei de motor este TBN (TOTAL BASE NUMBER sau TBN). De fapt aceasta proprietate evidentiaza rezerva de alacalinitate a unui ulei de motor, deci capabilitatea acestuia de a neutraliza acizii. Cantitatea rezultata este masurata in mg KOH/ gram de ulei. In mod analog TAN (TOTAL ACIDS NUMBER) masoara aciditatea uleiului de motor. Alte teste includ masurarea nivelului de zinc, fosfor sau sulfuri precum si teste pentru spuma excesiva.
Ulei de motor


Testul de volatilitatea NOACK (ASTM D-5800) determina pierderile prin evaporarea fizica a uleiului de motor la temperaturi ridicate. Un maxim de 15% de pierderi prin evaporare sunt permise pentru a indeplini cerintele API SL si  ILSAC GF-3. Unii constructori auto cer ca acest indice sa nu depasasca 10%.
Toate aceste proprietati ar trebui sa fie regasite in fisa tehnica a oricarui ulei de motor, astfel ca Dvs. sa puteti face o diferenta clara intre performantele fiecarui produs de lubrifiere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu