miercuri, 13 aprilie 2011

Ulei de motor multi grade

Gama de temperaturi la care un ulei de motor este expus poate fi foarte larga, cuprinzand temperaturi foarte scazute iarna (atunci cand motorul nu este pornit) pana la temperaturi foarte ridicate, cand motorul este incalzit complet, in plina vara.Un ulei de motor va avea vascozitate ridicata la rece si scazuta la temeperatura normala de functionare.

La un ulei de motor single-grade diferenta intre vascozitati este destul de mare intre extremitatile gamei de temperaturi. Pentru a micsora aceasta diferenta, la uleiul de motor multi-grade se adauga aditivi pe baza de polimeri, numiti Viscosity index improver. Desi uleiul de motor multigrade are variatii de vascozitate in gama totala de temperaturi, acestea sunt mici si permit ca acest tip de ulei de motor sa fie folosit tot timpul anului.
ulei de motor

Gradatia SAE pentru uleiurile multigrad include 2 grade de vascozitate. Spre exemplu, uleiul de motor 10W30 trebuie sa satisfaca cerintele SAE J300 atat pentru gradul 10W cat si pentru gradul SAE 30. In acelasi timp acest ulei de motor trebuie sa intruneasca si limitarile impuse de normele SAE (adica nu poate satisface si cerintele SAE pentru gradul 5W). Un ulei de motor multigrade care nu contine aditivi pentru imbunatatirea vascozitatii poate fi marcat atat ca ulei multigrade (20W20 dar si ca un ulei single-grade (20 sau 20W). Totusi daca pentru obtinearea unui ulei de motor s-au folosit aditivi de imbunatatire a vascozitatii, acesta nu poate fi marcat ca ulei single grade.
ulei de motor

In realitate, abilitatea unui ulei de a pune in functiune un motor si de a fi pompat la rece scade imediat ce uleiul incepe sa fie folosit. Gradul unui ulei de motor ce va trebui folosit intr-un anumit tip de motor este specificat de fabricantul vehiculului (desi unele vehicule moderne din europa nu au in prezent un anumit grad de ulei "favorit"). Este posibil totusi ca gradul unui ulei de motor sa difere de la o tara la alta, atunci cand constrangerile climatice precum si cele legate de eficienta combustibililor isi fac aparitia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu