joi, 14 aprilie 2011

Ulei de motor: standard API

API inseamna American petroleum Institute. Institutia are rolul de a stabili un minim de standarde de performanta in domeniul materialelor de lubrifiere. Uleiul de motor este folosit pentru lubrifierea, racirea si curatarea motoarelor cu ardere interna. 


Uleiul de motor poate fi compus dintr-o baza de lubrifiere numai in cazul uleiului non-detergent, sau dintr-o baza de lubrifiere plus aditivi care imbunatatesc capacitatea de curatare, performanta la presiune extrema, precum si abilitatea de a preveni coroziunea componentelor interne ale motorului. Bazele de lubrifiere sunt impartite in 4 categorii, conform API.

ulei de motor


Grupa I este compusa din petrol distilat fractional  care este apoi rafinat cu procese de extragere a solventilor pentru a imbunatati anumite proprietati ale uleiului de motor, cum ar fi rezistenta la oxidare si indepartarea cearei.

Grupa a II-a  este compusa din petrol ditilat fractional care apoi este hidrocracat pentru o rafinare mai buna si purificare.

Grupa a III-a are aproximativ aceleasi caracteristici ca si grupa a II-a, exceptand faptul ca bazele grupei a III-a au o vascozitate mai mare.

Bazele grupei a IV-a sunt polialfaolefine.

Grupa a V-a cuprinde tot ce nu este incadrat in celelalte 4 grupe

Uleiul de motor din grupele I si II este denumit ulei de motor mineral. In a III-a regasim un ulei de motor sintetic (totusi in Germania si in Japonia acesta nu este denumit sintetic). Uleiul de motor din grupa a IV-a este considerat ulei de motor sintetic.

Clasele de service conform API au doua clasificari generale: S pentru "service" (de fapt pentru masini cu motor pe benzina) si C pentru "Commercial" (se refera defapt la motoarele diesel). Un ulei de motor care a fost testat si respecta standardele API poate apurta inscriptia "API service symbol".

Un ulei de motor pe benzina poate face din urmatoarele subcategorii, conform API: SN, SM, SL si SJ.
Trebuie mentionat faptul ca uleiul de motor fabricat in ziua de azi are un continut scazut de fosfor deoarece acest element chimic dauneaza convertoarelor catalitice cu care sunt echipate masinile noastre. Totusi, in cazul masinilor vechi (fabricate inainte de 1985) folosirea uleiurilor noi poate dauna.

ulei de motor


Pentru motoarele diesel, API a foloseste urmatoarele standarde de ulei de motor: CJ-4, CI-4, CH-4, CG-4, CF-2 si CF.

Este posibil ca un ulei de motor sa aiba specificatile conforme atat cu standerdele diesel cat si cu cele pentru benzina. De fapt, uleiurile pentru diesel  trebuie sa indeplineasca si specificatiile normelor corespondente de la cele pentru benzina. De exemplu un ulei de motor CJ-4 corespunde lui SL sau SM, API CI-4 corespunde lui SL, CH-4 corespunde cu SJ, etc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu