luni, 18 aprilie 2011

Ulei de motor sintetic vs. mineral

Un ulei de motor sintetic a fost sintetizat (facut de om) pentru prima data, ca si inlocuitor pentru uleiurile si combustibilii minerali, de catre oamenii de stiinta germani in anii '30 si inceputurile anilor '40, datorita lipsei de materie prima pentru aceasta industrie, in conditiile cererii foarte mari din acea perioada de razboi. 

Un castig important realizat odata cu obtinerea unui ulei de motor sintetic era rezistenta acestuia la temperaturi sub 0 grade Celsius, conditii intalnite destul de des pe frontul de est, pe timpul iernii. Un ulei de motor mineral, produs in acea vreme, se soldifica la astfel de temperaturi, datorita continutului mare de ceara. In anii '50 si '60 folosirea de ulei de motor sintetic s-a extins, in principal datorita industriei aviatice, care prefera acest tip de ulei datorita caracteristicilor bune la temperaturi foarte ridicate.In anii '70 industria auto a inceput sa foloseasca ulei de motor sintetic.

ulei de motor


Un ulei de motor sintetic are aceasi vascozitate SAE ca si cel mineral.

In loc sa se foloseasca baza de petrol conventionala la fabricarea unui ulei de motor, s-a preferat sintetizarea artificiala pentru obitnerea uleiului sintetic. Acesta deriva din Ggrupa III de baze minerale, Grupa IV sau Grupa V de baze non-minerale. Un ulei de motor sintetic include clase de lubrifianti ca esterii sintetici sau GTL (Metan Gas-to-Liquid, Grupa a V-a) sau polialfa-olefine (Grupa IV). O puritate mai mare face ca un ulei de motor sintetic sa aiba proprietati mecanice mai bune la temperaturi extreme (foarte cald sau foarte rece). Moleculele sunt "mai mari si mai fine" astfel ca ele pot intretine o buna vascozitate la temperaturi ridicate, in schimb structurile  lor de legatura impiedica solidifcarea la temperaturi joase, si permit curgerea. Desi inclusiv la un ulei de motor sintetic vascozitatea scade odata cu cresterea temperaturii, acesta reuseste sa pastreze totusi un index foarte ridicat in comparatie cu cel al unui ulei de motor mineral. Punctul de curgere al unui ulei sintetic este, de asemenea, mai scazut. Astfel un ulei de motor sintetic are nevoie de mai putini aditivi pentru imbunatatirea indexului de vascozitate sau chiar deloc. Avantajul consta in faptul ca acesti aditivi sunt cei mai vulnerabili din punct de vedere al degradarii termale si mecanice pe parcursul vietii uleiului, astfel ca un ulei de motor sintetic nu se degradeaza atat de repede ca si unul mineral. Totusi, chiar si un ulei de motor sintetic contine la un moment dat particule nedorite in motor, chiar daca rata de imbogatire a acestuia e mai mica. Astfel ca filtrul de ulei si chiar uleiul in sine vor trebui schimbate periodic. Dar unii producatori de ulei de motor recomanda ca produsele lor sintetice sa fie schimbate dupa 16-25 de mii de km, in mod principal datorita degradarii prin oxidare.

ulei de motor


Testele au aratat ca un ulei de motor sintetic este superior unuia mineral, in conditii extreme. Dar in majoritatea aplicatiilor din industria auto inca se folosesc uleiuri minerale imbunatatite cu aditivi sintetici, ce beneficiaza de un secol de studiu si dezvoltare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu